O ozvučení
Tajemství kvalitního zvuku
Zvuk musí rovnoměrně pokrývat celý divácký prostor. V každém místě musí být naprostá srozumitelnost a čitelnost jednotlivých nástrojů. Zvuk musí být v celém spektru vyvážený. Nesmí ohlušovat, naopak musí být příjemný a zároveň mohutný a silný, nezkreslený a brilantně čistý (žádné šumy, které produkují levné komponenty), musí mít dynamiku s patřičnou výkonovou rezervou.
Zpracování zvukového signálu nepodléhá pouze fyzikálním pravidlům nebo zákonitostem akustiky. Do značné míry je ovlivněno i osobními preferencemi, zkušenostmi a technickou výbavou. Během stavby svého zvukového systému jsem vyzkoušel celou řadu
přístrojů různých značek. Měl jsem tak možnost na vlastní uši slyšet,
jak se který přístroj chová, vyzkoušet si jeho ovládání a hlavně jakým
způsobem ovlivňuje výslednou kvalitu celého systému.
Po prvních dvou letech hledání a laborování jsem dosáhl poměrně uspokojivého výsledku.
Při hodnocení prvních dvou let své práce jsem došel k závěru, že
správná cesta, která vede k opravdu dobrému zvuku, je přes
nejkvalitnější techniku od firem, které jsou světovými špičkami v oboru, jako jsou:
Sennheiser, HK Audio, Dynacord, Yamaha, Soundcraft, Pioneer, Shure, Alesis...
Výsledná kvalita celého systému je dána jeho nejslabším článkem. Stačí
jeden nekvalitní ekvalizér nebo například mikrofony nevalné úrovně, a
výsledek veškerého snažení může být zmařen. To neplatí pouze o
elektronických komponentech a reproboxech. Neméně důležité jsou kvalitní
kabely, konektory, stojany a ostatní příslušenství. Co by byl platný
sebekvalitnější systém, kdyby zpěváka kvůli vadnému kabelu nebylo
slyšet.
Tomuto jsem podřídil veškerá další rozhodnutí. Protože opravdu dobré
komponenty jsou také velice nákladné, veškerý zisk vkládám do
nákupu nové techniky.
Stejně důležitá jako kvalitní technika je odborná a zkušená obsluha.
Proto dbám na neustálé zvyšování kvalifikace, a motivuji se tím tak k
co nejlepším výkonům.
Jako technik jsem pro věc opravdu zapálen a má práce je zároveň mým koníčkem.
Důležitou součástí této práce je celkový design, pořádek na scéně, přehlednost zapojení, vzájemná komunikace, spolehlivá doprava a zajištěný servis.